Bas Vissers

L_000338
Bacillius Pius Maria Vissers (1954)

Locatie: Het brugwachtershuisje op de Anthoniebrug.

Waarom staan we hier?
“Ik ben werkzaam als sluiswachter en ik bedien onder anderen Sluis 0.”

% feitelijk Bosschenaar: 0%
% gevoels Bosschenaar: 90%

“Ik ben in Spaubeek, Zuid Limburg geboren. Ik ben rond mijn twintigste in Den Bosch terecht gekomen, dan reken ik Hintham er wel bij, dat was toen nog Rosmalen. Ik denk dat het in 1977 was. Ik ging na mijn diensttijd samenwonen met een vriendin. Ik woon nu in Hedel, in Gelderland, al is het maar tien meter van het water af hoor. Ik ben daar in 2008 gaan wonen omdat ik er goedkoper een vrijstaand huis kon krijgen. Ik had een eigen woning in Engelen maar dat was een hoekhuis.”

“In alles ben ik aangewezen op Den Bosch en dat is ook de fijnste stad om op aangewezen te zijn. Ik ga veel minder snel naar Zaltbommel dan naar Den Bosch, terwijl het dezelfde afstand is.  Ik doe mijn boodschappen in Den Bosch, ik ga naar culturele activiteiten, mijn werk is er en mijn vriendin woont in Den Bosch, in de Maaspoort da’s bij mij schuin aan de overkant. Alleen de Maas zit ertussen.”

Waarom ben je sluiswachter geworden?
“In 2013 ben ik sluiswachter geworden, een jaar voordat het Maximakanaal openging.
Ik heb altijd iets met water gehad, ik heb altijd iets met boten gehad en ik kwam in de omstandigheid dat ik ook werk zocht. Ik had 26 jaar bij AMP in Den Bosch gewerkt, daar kwam in 2008 een einde aan door de crisis. Toen kwam ik vrij snel weer aan het werk maar dat bedrijfje heeft de crisis ook niet overleefd en toen heb ik drie jaar zonder werk gezeten. En toen kwam dit op mijn pad. Ik zag een advertentie, het was exact mijn 1400ste sollicitatie en de leukste en het werd hem ook!”

“Ik werk voor ODV Maritiem, dat is een bedrijf wat door de gemeente Den Bosch ingehuurd wordt. Dat bedrijf werkt landelijk en heeft geloof ik 800 mensen in dienst. Ik zou in heel Nederland op een brug geplaatst kunnen worden. Maar wat dat betreft zit ik heel gunstig want je hebt Engelen, Sluis 0 en hebt in de buurt nog Schijndel en Waalwijk. Qua regio zijn er genoeg objecten waar ik kan werken. En ik heb sinds vorige week een vast contract! Ik heb in een jaar tijd aangetoond altijd beschikbaar te zijn. Ik zeg overal ja op. Dat nekt me misschien ook weleens een keer maar over het algemeen ben ik heel flexibel. En dat komt mede omdat het zulk leuk werk is!”

Wat is mooi aan sluiswachter zijn?
“Wat ik op de sluis allemaal meemaak, dat is echt ontzettend leuk! Ik heb altijd in de dienstverlenende sector gezeten en iets voor iemand doen, dat geeft gewoon ontzettend veel voldoening! En daar is dit vak natuurlijk helemaal geschikt voor. Je kunt altijd iets voor iemand doen. In een heel enkel geval moet je weleens iemand teleurstellen want als ze aan twee kanten liggen dan moet je eentje de voorrang geven. Maar je bedient niet alleen de sluis, je kunt de schippers met veel meer helpen. Als ze in de sluis liggen en ze hebben je hulp nog voor iets anders nodig. Ze weten de weg niet, ze weten niet of ze door Den Bosch heen kunnen en je geeft ze de informatie en komt naar hen toe. Ze hoeven het niet per telefoon of marifoon te vragen. We nemen ook hun vuilniszakken aan. “Zet maar op de kant, dan gooi ik hem zo in de container.” Dat zijn van die hele kleine dingen die mensen ontzettend waarderen.”

“De kapiteins die alles netjes volgens de regels doen, krijgen van mij altijd een plus. Dan zorg ik dat de sluis al openstaat als ze aan komen varen. Ze hoeven zelden te wachten. Kijk, dat kun je een beetje sturen natuurlijk.”

“De sluis bij Engelen gaat om 5 uur ‘s morgens open tot ’s avonds 9 uur. Om half 9 moet je uiterlijk aanwezig zijn om de laatste schutting mee te maken maar vanaf 9 uur tot de volgende ochtend 5 uur zijn er schuttingen mogelijk die vooraf aangevraagd worden, voor 4 uur ’s middags. Maar dat zijn maar een paar schuttingen voor containerschepen.”

Minder leuke kanten aan sluiswachter:
Er zijn geen negatieve kanten maar wat ik wel slecht vind is dat er steeds minder werk komt omdat alles op afstand gaat. Dat al die sluizen en bruggen onbemand worden, da’s geen goeie zaak. Daar hoor je de schippers ook over klagen. Want op een onbemande sluis heb je natuurlijk minder voorzieningen, zoals een vuilcontainer. Er is totaal geen binding meer met een sluiswachter. En het wordt er niet veiliger door. Ik ben ervan overtuigd dat er meer ongelukken zullen plaatsvinden. Maar de toekomst zal het leren want ze gaan er gewoon mee door. Nou worden de camera’s wel steeds beter hoor. Dat moet ik erbij zeggen. Ze zetten er meer neer en de camera’s op zich worden beter. Maar je moet zo geconcentreerd werken als je op een beeldscherm zit te werken. Bij Sluis Engelen krijgen we van schippers door dat ze bij Den Dungen door de brug willen. Deze wordt dus nu vanaf Sluis Engelen bediend.”

Leuke herinnering:
“Dat van die Bossche bollen vond ik toch wel een hele leuke. Dat was vorige week zondag. Toen heb ik mensen van de brug af gehaald (bij Sluis Engelen) omdat ik het brugdek vrij moet hebben omdat er een schip aankomt en de brug in Engelen dus omhoog moet. Ik heb ze uitgenodigd om binnen te komen kijken. Ze kwamen dus binnen, een gezin met drie kinderen. Ze waren aan het fietsen. Het bleek later een Duits gezin te zijn en ze stonden met de camper op de camping in Bokhoven en die maken dan zo’n fietstocht, komen op de sluis terecht, worden door de sluiswachter zomaar even naar binnen gevraagd om binnen te kijken en krijgen dan twee minuten later een blad Bossche Bollen aangeboden door een schipper van de Jeronimus Bosch. Je weet wel dat passagiersschip wat rondvaarten organiseert. Ja, dat zijn natuurlijk momenten waarbij ik echt van mijn baan geniet!”

“Het beroep sluiswachter is eigenlijk een heel sociaal beroep, je moet het contact met mensen wel leuk vinden. Als je dat niet leuk vindt dan moet je ergens op een centrale achter een beeldscherm gaan zitten. Daar ben ik helemaal geen mens voor. “

Wat zou je doen met de Zuid-Willemsvaart en de huisjes:
“Ik zou er heel weinig aan veranderen, ik zou het groen in stand houden en een wandelpad langs het water want dat vind ik nu niet helemaal goed. Als ik nu naar schippers toe moet dan moet ik eigenlijk via de weg lopen en via een trapje naar beneden en daar zou eigenlijk een mooi voetpad langs moeten lopen. En wat helemaal ideaal zou zijn is wanneer je een gescheiden fiets/rijgedeelte hebt. Dus auto’s apart. Autovrij zou trouwens helemaal het mooiste zijn. Langs het Maximakanaal hebben ze dat wel gedaan dat wordt ongelofelijk drukbezocht en het is echt een attractie, dat hebben ze goed gedaan.”

“Ik zou de functie van de Zuid-Willemsvaart wel in stand houden. Den Bosch en water is een goede combinatie en dat moet je niet veranderen. Het is al minimaal geworden maar er is nog zeker behoefte onder de jachten om door Den Bosch te varen. Voor de beroepsvaart is het Maximakanaal zonder meer een goede oplossing. Maar dan moet je wel het aantal brugopeningen limiteren want je kunt de stad er niet meer mee opzadelen dat er meerdere bruggen tegelijkertijd open zijn. Dat zou terug naar af zijn. Maar twee keer per dag zou toch moeten kunnen. Ik hoor vaak dat de mensen het toch leuk vinden om door de stad te varen en langs de jachthavens. Als ze nu vanuit Limburg naar een jachthaven in Den Bosch willen, dan moeten de grote jachten eerst via het Maximakanaal varen en via Sluis Engelen weer terug naar Den Bosch. Er dus zeker nog behoefte aan een werkende Sluis 0. En als je de sluis niet meer zou gebruiken, dan krijg je een nog veel groter probleem met de kwaliteit van het water! Want dan wordt het stilstaand water en dat gaat stinken.”

“Ik vind het ook een heel leuk project hoe jullie hier de huisjes een nieuwe functie geven. Want als het nog maar drie uurtjes per week is, dan is dat natuurlijk minimaal. En het hoort gewoon bij het water, bij de bruggen, bij de sluizen. Dat moeten ze gewoon allemaal in stand houden. Als je iets verandert, dan moet het een verbetering zijn en we veranderen te veel wat dan achteraf een verslechtering blijkt te zijn, of een versobering. En dat moeten we niet doen. We moeten voor verbetering gaan!”